Maas-De Koning is een allround mobiliteitspartner met een uitgebreid aanbod van diensten voor zowel de particuliere als zakelijke markt. Het bedrijf heeft dertien vestigingen, waaronder drie wasstraten en twee autoschadebedrijven. “Ons bedrijf is in 2023 uit een fusie van twee autobedrijven ontstaan. Het toeval daarbij was dat we dezelfde energieleverancier hadden”, zegt Gijs Eerland. Hij is Manager Kwaliteit, Projecten, Tankstation & Carwash.
Eerland legt uit dat op hetzelfde tijdstip het energiecontract voor alle vestigingen afliep. “We zijn gaan oriënteren voor een nieuw contract, waarbij we vooral keken naar de bijkomende mogelijkheden. Daarmee bedoel ik dat we op zoek zijn gegaan naar een partner die meer doet dan energie leveren. Zij moeten meerwaarde kunnen leveren met adviezen voor energiebesparing, energietoepassingen en hoe we zelf energie kunnen opwekken.”
Investeren en gewoon slim zijn
Hij vervolgt: “Het is ook een verlengstuk van het traject ‘go-to-zero’, waar wij momenteel vanuit Pon inzitten. Daarbij kunnen we gebruikmaken van hun overeenkomsten, maar we zijn ook vrij om zelf daarin initiatief te nemen. We worden dus ook een beetje een bepaalde richting opgeduwd om onze CO2-footprint te beïnvloeden. Dat kan zowel door investeringen te doen of door gewoon slim te zijn. Ofwel: door zelf te ondernemen. Want duurzaamheid willen we zeker, we zijn daarmee actief op allerlei fronten. Zo gebruiken we bijvoorbeeld steeds minder drukwerk en zijn we druk bezig met ons nieuwe, energiezuinige pand in Moordrecht. Daarmee komen oudere, minder duurzame panden te vervallen. Er staat nu nog niet veel druk op duurzaamheid, maar dat gaat er wel komen”, verwacht hij.

Meerwaarde leveren
Bij hun zoektocht naar een andere energieleverancier kwam Eerland terecht bij Hezelaer Energy. “Op de website van BOVAG stond een artikel, zo kwamen we bij hen terecht. Zij lagen ons wel.” Hezelaer bood meerdere vormen aan om stroom in te kopen bij een nieuw contract. Daarbij kwam later vanuit Pon de verplichting om groene stroom in te gaan kopen, waarop zij konden inspelen.
Maas-De Koning speelt actief in op veranderende mobiliteitsbehoeften, zoals elektrificatie, duurzaamheid en efficiëntie, en blijft zich ontwikkelen om ook aan toekomstige klantwensen te kunnen voldoen.
Inmiddels is Maas-De Koning ruim een jaar klant bij Hezelaer, via BOVAG Energie. Ze kopen naast stroom ook deskundig advies in. Juist dat advies speelde een belangrijke rol bij de keuze voor een andere energieleverancier. Eerland: “Hezelaer toonde meerwaarde, door na hun adviezen ook initiatieven op te pakken. Op die manier kunnen we samen ergens naartoe werken. Ze geven onafhankelijk advies, met bijvoorbeeld kengetallen die bij onze branche passen. Hierbij leveren ze vooral maatwerk, want al onze panden zijn uniek: ieder gebouw heeft zijn eigen energieverbruik en ontwikkelfase.”
Investeren en gewoon slim zijn
Maas-De Koning heeft periodiek overleg met Hezelaer over energievraagstukken, want bij het mobiliteitsbedrijf staat nog genoeg op de wensenlijst. “Een aantal van onze panden moet bijvoorbeeld voorzien worden van een nieuwe, slimme gasmeter. Daarbij verwachten we geen advies, maar dat het ‘gewoon’ geregeld wordt. Ook hebben we een pand met zonnepanelen waar nog uitbreidingsmogelijkheden zijn. De vraag is dan: hoe groot kan die uitbreiding worden? Dat onderzoek hebben we bij Hezelaer Energy uitgezet, samen pakken we dat projectmatig op.”
Keuze voor dynamisch energiecontract
Voor hun overstap had Maas-De Koning geen dynamisch energiecontract. Eerland legt uit dat hij de energiemarkt en bijbehorende prijzen nu meer volgt. “We willen niet verrast worden. Tegelijkertijd zegt Hezelaer dat we eventueel kunnen switchen van type contract. Overigens maakte de prijs bij hun aanbod niet veel uit, sterker nog: doordat we groene stroom zijn gaan inkopen zijn we nu meer kwijt. Daarbij is onze verwachting dat dit zich wel terugvertaalt.”
Energie grootste kostenpost, naast huisvesting
Met een dynamisch energiecontract kan het aantrekkelijk zijn om te sturen op verschillende tijdstippen van energieverbruik. “Die ambitie hebben we wel, maar dat sturen is voor later. Zolang je niet alles digitaal voor handen hebt, kan dat nog niet”, legt Eerland uit. Het kunnen beschikken over cijfers vindt hij dan ook belangrijk bij energievraagstukken. “Energie gaat om veel geld, het vormt de grootste kostenpost naast huisvesting.” Eerland adviseert dan ook om bij een overstap niet over één nacht ijs te gaan. “We hebben Hezelaer meerdere keren gesproken, waarbij we vanuit meerdere invalshoeken naar het aanbod hebben gekeken. Daarbij hebben we alles belicht en benoemt. Dat is ook mijn advies aan BOVAG-collega’s: kijk samen, vanuit meerdere invalshoeken, een paar keer naar dezelfde deal.”