Carwash Kampen is een modern autowascentrum met een 50 meter lange volautomatische wasstraat en ruime doe-het-zelf boxen. Als één van de modernste wascentra van Noord-Nederland investeert Carwash Kampen voortdurend in duurzaamheid en klantgemak. Onlangs stapte het BOVAG-wasbedrijf over op een dynamisch energiecontract van BOVAG Energie en Hezelaer.
“Duurzaamheid is voor mij altijd belangrijk geweest”, zegt eigenaar Johan de Haan van Carwash Kampen. “Al vanaf het begin gebruiken we groene stroom. En voor het wassen maken we geen gebruik van drinkwater, maar van waterrecycling. Ook heb ik naar zonnepanelen gekeken, maar daarbij kunnen we geen stroom terugleveren. We hebben hier namelijk te maken met netcongestie. Daarom moet de energieleverancier ervoor zorgen dat ze stroom op een groene manier opwekken en aanbieden.”
Carwash Kampen wil autobezitters ontzorgen met een milieuvriendelijk, snel en kwalitatief wasproces.
Naam BOVAG zorgde voor zetje
Als BOVAG-lid werd hij gebeld door energiemaatschappij Hezelaer met de vraag of ze mochten komen praten over het aanbod vanuit BOVAG Energie. “Dat was een leuk en positief gesprek, ze kwamen eerlijk en enthousiast over”, zegt Johan, die daaraan toevoegt dat het gesprek er alleen kwam, omdat het aanbod van BOVAG was. “Anders was de afspraak er waarschijnlijk niet gekomen: energie is energie. Daarbij draait het om de inkoopprijs, het aantal Kwh en de opslag die erop zit. Hiervoor zat ik bij een andere aanbieder, daar was die opslag anders.”
Johan geeft aan dat hij er een hekel aan heeft dat een leverancier zijn klanten verschillend behandeld. “We hebben een groeps-app met Carwash-ondernemers. Na een rondje informeren bleek dat die toeslag inderdaad niet overal hetzelfde is.” Zuchtend: “Er zijn veel cowboys in de energiemarkt.”

Keuze voor een dynamisch energiecontract
Bij Carwash Kampen hadden ze hiervoor ook al een dynamisch energiecontract. Johan: “Bij vaste energieprijzen betaal je meer, maar nu lopen we wel het risico dat de prijs snel kan veranderen. Toch, als ik de jaren bij elkaar optel, dan is een dynamisch contract voordeliger.” Daarbij zegt hij eerlijk dat ze een aantal jaren geleden geluk hadden, toen ze door ontwikkelingen in de wereld en de bijbehorende hoge energieprijzen nog een vast contract hadden.
Actief gebruikmaken en sturen op de variabele stroomprijzen doen ze niet met hun wasbedrijf. “Mensen komen wassen voor de prijs en de nabijheid. In het verleden hebben we in de ochtenduren wel een gereduceerd tarief wassen aangeboden. Maar mijn ervaring is dat het lastig is om klanten op een ander moment hun auto te laten wassen. Daarbij komt dat ik niet het idee heb dat het bij consumenten niet erg leeft hoe groen onze energie is.”

Vlotte en eenvoudige overstap
De overstap van energiemaatschappij verliep goed en vlot, zegt Johan. “Hezelaer heeft de overstap geregeld, ik had daar geen omkijken naar. Ook bij een latere vraag over energiebelasting kreeg ik een heldere uitleg van ze.” Heeft hij tot slot nog een advies voor collega’s? “Ga het gesprek aan, al is het maar om te vergelijken wat je momenteel voor een energiecontract hebt. En specifiek voor BOVAG-collega’s: omdat dit aanbod door mede door BOVAG wordt aangeboden, zou je er meer aandacht aan moeten besteden. Want hierbij geldt de wet van de grote getallen. Daarbij blijft het wel maatwerk. Dit energiecontract levert voor mij veel op, maar bij een collega was dit niet zo. Maar zo’n gesprek kost je niets.”