BOVAG Energie helpt BOVAG-ondernemers bij het verduurzamen van de onderneming.

Bidirectioneel laden

Wat is bidirectioneel laden en wat kun je als autobedrijf ermee?

4 september 2022
Leestijd 2 mins.

Energie wordt steeds vaker duurzaam opgewekt, denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen. Alleen zijn er bij groene energie vaak schommelingen in het aanbod, bijvoorbeeld op donkere dagen of bij weinig wind. Met hulp van de krachtige accu’s van elektrische voertuigen kan elektriciteit worden opgeslagen en worden teruggegeven aan het stroomnet. Dat kan met bidirectioneel laden. In dit artikel lees je wat dit is en hoe je hier als ondernemer met een garage, onafhankelijk autobedrijf of verhuurbedrijf van kunt profiteren.

Wanneer je een elektrische auto zowel kunt opladen als ontladen, dan heet dit bidirectioneel laden. Bij het laden van een elektrisch voertuig (EV) stroomt elektriciteit van het stroomnet naar het voertuig. Dat wordt ook wel unidirectioneel of éénrichtingsladen genoemd. Bij bidirectioneel laden kan de elektriciteit twee kanten opgaan, dus ook van de batterij naar het stroomnet. Op deze manier kunnen elektrische auto’s als buffer of opslag worden gebruikt om de schommelende energievoorziening uit hernieuwbare bronnen te stabiliseren.

Hoe werkt bidirectioneel laden technisch?
Als een elektrisch voertuig wordt opgeladen dan wordt de wisselstroom (AC) van het elektriciteitsnet omgezet naar gelijkstroom (DC). Dit is het soort stroom dat een elektrische auto kan gebruiken. Deze conversie wordt uitgevoerd door de eigen converter van de auto of door een converter die in de lader zit. Wil je de opgeslagen energie gebruiken of terugsturen naar het elektriciteitsnet? Dan moet de gelijkstroom (DC) weer omgezet worden naar AC. 

Wat is het verschil tussen bidirectioneel laden en slim laden?
Bij slim laden kan een slim apparaat de laadtijd en het laadtarief regelen, zowel bij uni- en bidirectioneel laden. Dit gebeurt met een dataconnectie tussen het elektrische voertuig en de lader. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme EV-laadapplicaties. Met slim laden kan de auto op de lader aangesloten zijn, zonder dat hij daadwerkelijk de hele tijd aan het opladen is. In plaats daarvan kunnen je als mobilteitsaanbieder bepalen wat het meest efficiënte moment is om de auto te laden. Daarbij kun je rekening houden met de energievraag en de kosten. 

Wat zijn de voordelen van bidirectioneel laden voor mobiliteitsondernemers?
Door bidirectioneel te laden profiteer je als mobiliteitsbedrijf van de volgende voordelen:

  • Jouw autobedrijf kan zelfvoorzienend worden. Door zelfopgewekte stroom te gebruiken en deze op te slaan om deze later weer te gebruiken, is jouw bedrijf niet afhankelijk van het aanbod en de prijs van elektriciteitsbedrijven. Je kunt dus de stroom van zonnepanelen gebruiken wanneer de zon niet (meer) schijnt.
  • Alle energie die je zelf opwekt en niet verbruikt, kun je opslaan in batterijen van de elektrische auto’s. Deze opgeslagen energie kun je verkopen aan het stroomnet. Dat is vooral interessant bij verschillenden stroomtarieven. Je laadt dan tijdens de goedkopere uren en tijdens piekuren lever je de stroom terug tegen een hoger bedrag.
  • Je kunt duurzaam opgewekte stroom die overtollig is aanbieden aan andere bedrijven. Dankzij deze zogenaamde ‘vehicle-to-grid’ technologie (V2G) kunnen elektrische auto’s de energie in hun accu weer teruggeven aan het elektriciteitsnet. Dit kun je doen op lokaal niveau of via een soort marktplaats voor stroom. BOVAG werkt momenteel aan een energie pool om duurzame energie voor alle BOVAG-leden beschikbaar te maken.
Gezamenlijke accucapaciteit van alle BOVAG-leden
Gezamenlijke accucapaciteit van alle BOVAG-leden

BOVAG-bedrijven als energiespeler
BOVAG is dan samen met ruim 8.000 mobiliteitsbedrijven en 90.000 medewerkers een volwaardige en toekomstbestendige energiespeler. Alle BOVAG-leden kunnen een belangrijke rol spelen in het balanceren van het energienetwerk. Naar verwachting kunnen straks zo’n twee miljoen elektrische auto’s, bedrijfswagens en trucks bidirectioneel laden, samen hebben zij een totale accucapaciteit van 150 gigawattuur. 

Wat is vehicle-to-grid (V2G) technologie?
Het terugleveren van elektriciteit vanuit een elektrisch voertuig naar het stroomnet heet vehicle-to-grid technologie (V2G). Dit is vooral interessant wanneer deze EV’s kunnen opladen tijdens daluren en stroom teruggeven tijdens piekuren. Dit zorgt voor minder schommelingen op het stroomnet, waardoor congestie wordt vermeden en de prijzen voor energie meer stabiel blijven. 

Op dit moment zijn er nog niet veel bidirectionele EV-laders met een eigen converter verkrijgbaar die de hoeveelheid stroom van en naar de batterij regelen. De verwachting is dat veel autofabrikanten deze vehicle-to-grid (V2G) technologie snel aan gaan bieden in hun elektrische auto’s. Zo heeft de Volkswagen Groep in 2021 aangekondigd dat zij eerste grote autofabrikant willen zijn die deze technologie in al hun elektrische auto’s wil uitrollen. Naast V2G bieden sommige modellen auto’s ‘vehicle-to-load’ (V2L). Zo’n auto kan andere voertuigen opladen of elektrische apparatuur van energie voorzien.

Meer artikelen

Wij maken gebruik van cookies 🍪 BOVAG Energie gebruikt alleen cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren en analyseren van de website.