Autoschade Dampten is continu bezig met duurzaamheid, zowel in hun bedrijfsvoering als bij hun werkgeverschap. Vorig jaar verhuisde het universele schadeherstelbedrijf – dat aangesloten is bij Schadenet – naar een nieuwe locatie in het Noord-Hollandse Zwaag. In het nieuwe pand moesten ze gasvrij gaan werken, waarbij ze bovendien zelfvoorzienend willen zijn. Daarvoor maken ze bijvoorbeeld gebruik van infrarood spuitcabines. Dit om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en om hun energiekosten te verlagen. Manager Peter Garritsen: “Herstellen in plaats van vervangen en zo min mogelijk materiaalverbruik. Dat zijn thema’s die iedere dag actueel zijn.”
Het nieuwe pand staat aan de noordzijde van Hoorn, direct aan een provinciale weg, waardoor het een opvallende locatie is. Rij je het bedrijventerrein op, dan is het moderne pand van Autoschade Dampten het eerste dat je ziet. Wat je niet direct ziet zijn de honderden zonnepanelen op het dak. Op de benedenverdieping is het schadeherstelbedrijf gevestigd, terwijl op de bovenverdieping het kantoor van de overkoepelende organisatie is gehuisvest – waar Autoschade Dampten deel van uitmaakt. “In de zomer van 2023 zijn we verhuisd naar dit pand. Vanaf het bouwtechnisch advies hebben we de indeling van ons bedrijf zelf bedacht”, vertelt Manager Peter Garritsen trots. “De routing, de hefbruggen, de spuitcabines, de receptie… eigenlijk alles.”
Gasloos zorgt voor ingrijpende keuzes
Omdat het bedrijventerrein geen aansluiting op het gas heeft, moesten ze bij Dampten voor hun energievoorziening ingrijpende keuzes maken. Op hun vorige locatie maakte het autoschadebedrijf gebruik van gas voor de verwarming van de apparaten en het gebouw. Nu vormen de zonnepanelen het hart van hun energievoorziening. “Daarbij hebben we gekozen voor panelen met 460 Wp dat is de hoogste opbrengst per paneel. Per twee panelen hebben we bovendien optimizers laten plaatsen. Dat was wel een extra investering, maar daarmee zijn we gegarandeerd van het rendement”, legt Peter Garritsen uit.
De zonnepanelen geven voeding aan de warmtepomp voor de vloerverwarming, de ledverlichting en alle bedrijfsapparatuur. Daarnaast werd gekozen voor triple glas, dat niet alleen uitstekend isoleert, maar ook een geluiddempende werking heeft. “En we hebben ook gekeken naar het warmteverlies. Zo stond de roldeur ingesteld dat deze maar liefst drie minuten volledig openstond. Alle warmte gaat dan natuurlijk naar buiten. Nu kunnen we de roldeur halfopen zetten, dat was trouwens hoogst ongebruikelijk en had zelfs een meerprijs."
"Daarnaast hebben we er ook een loopdeur in laten zetten. Dat is handig voor de medewerkers en zo hoeft de deur niet steeds open”, legt Peter Garritsen uit. Bij de verhuizing werden de werkzaamheden voor het plaatwerk en het spuiten samengevoegd. Dat bracht meer overzicht, maar tegelijkertijd hadden meer medewerkers last van galm. “Daarop hebben we geluidsabsorberende panelen op laten hangen. Dat was kostbaar, maar het werkt heel prettig. Het geeft veel meer rust en na een werkdag suizen je oren niet.”
"We hebben hier geen gasaansluiting, dus hadden we geen keuze. Anders hadden we misschien voor gas gekozen. Maar nu we infrarood hebben, zouden we nooit meer op gas willen".
Energieneutraal is het streven
Het vorige pand waar Autoschade Dampten gevestigd was, moest wijken voor woningbouw. Dat was destijds het moment voor het team om na te denken over de toekomst van het bedrijf. “Wilden we stoppen of doorgaan? We besloten het laatste: we hebben een leuke ploeg en we draaiden goed”, lacht Peter Garritsen. “Alleen hadden we straks geen gasaansluiting, want anders hadden we misschien toch de keuze voor gas gemaakt. Waarom? Nou, vanuit gewoonte, omdat we de stap niet durfden te maken. Maar we moesten wel. Bovendien wordt energie niet goedkoper, alleen maar duurder.”
Garritsen geeft aan dat ze wel wat opstartproblemen hebben gehad, die inmiddels allemaal zijn opgelost. “Dat heb je als je gaat pionieren. Met deze A-locatie zijn we nu wel fors meer kwijt aan huisvesting, maar een deel van de huurkosten wordt gecompenseerd door onze veel lagere energiekosten. Ons streven was energieneutraal te worden. Dat is aardig uitgekomen. ”
Branchespecifieke investeringen
Naast de gebouwgebonden energiemaatregelen investeerde Autoschade Dampten in de allernieuwste snufjes zoals vierpunts laser uitlijnapparatuur en computergestuurde meet- en kalibratie systemen. Maar de meest ingrijpende verandering was de keuze voor een elektrische infrarood spuitcabine, gecombineerd met vier infrarood all-in one-spuitcabines. De laatste zijn individueel in te stellen, waardoor geen warmte uit de bedrijfsruimte gezogen wordt.
“We zijn pas het tweede autoschadebedrijf in Nederland dat werkt met een infrarood spuitcabine. Een cabine op diesel of pellet moet je altijd bijvullen, dat hoeft nu niet meer. Bovendien is deze manier van drogen enorm energiezuinig. Het is een frequentie gestuurde cabine. Dat betekent dat wanneer er niet gespoten wordt, deze laag in de toeren gaat om zo kosten te besparen. Ook is elke cabine uitgevoerd met een warmtewisselaar die koude buitenlucht opwarmt met warme afvoerlucht.” Als voorbeeld laat hij verschillende grafieken en tabellen zien, waarmee hij hun energieprestaties continu monitort. “Kijk, de behandeling in de hoofdspuitcabine van de auto die je net zag heeft slechts 1,60 euro aan stroom gekost. Zou je dat met elektrische heaters of met gas doen, dan zou je tot het twintigvoudige kwijt zijn. Bovendien duurde het proces slechts twee keer acht minuten, waardoor het geen bottleneck in ons bedrijfsproces vormt.”
“Voor ons heeft infrarood ook als voordeel dat we zowel met luchtdrogende lakken als met traditionele lakken kunnen werken. De laatste vinden we mooier en bovendien zijn ze goedkoper. De aangemaakte watergedragen basislakken kun je bovendien eenvoudiger opnieuw gebruiken, omdat er geen verharder in hoeft. En natuurlijk kunnen we deze nu energiezuinig verwerken omdat we zelf energie opwekken voor onze infrarood cabines. Daardoor is het heel rendabel te krijgen.”
Garritsen sorteerde al ruim voor hun verhuizing voor op het gebruik van infrarooddrogen. Volgens hem moet je namelijk een jaar uittrekken om een verandering binnen het bedrijf door te voeren. “Dat is de reden waarom we op onze vorige locatie al begonnen zijn in de plaatwerkerij met infrarood drogen van de plamuur. Dat is noodzakelijk, want wanneer je alleen in de laatste fase infrarood gebruikt, dan heb je grote kans dat het eronder gaat werken of zelfs gaat scheuren.”
"Met behulp van nieuwe apparatuur kunnen we betere, snellere en duurzame oplossingen bieden."
Duurzaam, ook als werkgever
Om de kwaliteit te waarborgen, investeert Autoschade Dampten doorlopend in de vakkennis van hun mensen. Ook hebben de medewerkers flexibele werktijden, waarbij ze zelf hun werktijden mogen inplannen. “De vloer is toch warm”, zegt Peter Garritsen. “Na wat aanloopproblemen zijn we er namelijk achter gekomen dat we de
warmtepomp ‘s nachts wat hoger moeten zetten, waardoor de temperatuur niet te ver daalt. Daardoor werkt ‘ie efficiënter. Nu werken we van 6 tot 18 uur, de mensen op kantoor beginnen ’s ochtends om 8 uur. Dat zelf bepalen wanneer je begint werkt heel goed, we krijgen er zelfs nieuw personeel op binnen.”
Volgens Garritsen is de besparing op hun energieverbruik in het nieuwe pand ‘top’. “De kosten zijn naar beneden geschoten, waarbij we onze zelf opgewekte stroom deels terugleveren tegen een vergoeding. Omdat we grootverbruiker zijn, mogen we namelijk niet salderen. De volgende stap zou batterijopslag moeten zijn, dan zouden we onze opgeslagen energie ’s nachts kunnen gebruiken. Ook kunnen we daarmee de energie opslaan die we goedkoop hebben ingekocht. Maar daarvoor moet de prijs van de accu eerst naar beneden gaan. Ons streven is om zelfvoorzienend te worden. Een andere optie is dat er een accu op het bedrijventerrein komt, het immers gasloos opgeleverd.”
Verder inzetten op kostenbesparingen
Ruim een half jaar na de opening ontvangen ze nog steeds goede reacties. “Vooral de klanten waarderen de ontvangst en de receptie, waarbij je direct het hart van ons bedrijf inkijkt.” Maar intermediairs en verzekeraars hebben nog een flinke stap te maken, zo vindt hij. “Ze zeggen allemaal dat ze duurzaam bezig zijn, maar helaas hangt er nog geen sturing aan voor bedrijven die serieus investeren in duurzaam. Eigenlijk zouden zij aan een klant moeten vragen of zij duurzaam schadeherstel willen – of niet. Maar helaas hechten ze hier nog te weinig belang aan.” Bij de collega-schadeherstellers merkt hij bewustwording wanneer ze hun bedrijf met eigen ogen zien. Zelf geeft hij aan dat ze voor de verhuizing ook bij collega’s zijn gaan kijken, wat hij als waardevol omschrijft. “Je moet het uitrekenen over de jaren. De investeringen die je moet doen zijn geen reden om af te haken – vanwege de kosten die je bespaart.”
Lees ook: Zo efficiënt mogelijk schade herstellen, dat is de doelstelling