BOVAG Energie helpt BOVAG-ondernemers bij het verduurzamen van de onderneming.

Laadpalen

Ontdek de verschillende mogelijkheden om slim te laden

23 januari 2023
Leestijd 1 min.

Het laden van één of meerdere elektrische voertuigen (EV’s) vraagt veel stroom. Hiervoor is voldoende stroomtoevoer nodig. Daarnaast is laden op piekmomenten vaak duurder dan tijdens daluren. Om het stroomnet te ontlasten en om de kosten van het laden zo goedkoop mogelijk te maken kun je een EV slim laden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Hieronder vind je de belangrijkste:

Tijdschakeling (bij lage uurtarieven)
Laden wanneer het stroomtarief het gunstigst is. Dit is handig als je bijvoorbeeld wilt dat je auto op momenten gaat laden wanneer de energieprijzen lager zijn. Hiervoor heb je een dynamisch energiecontract nodig waarbij de prijzen per uur variëren. Je kunt zelf instellen wanneer de EV moet laden, maar met behulp van slimme laadapps kan dit ook geheel automatisch.


Onbalans elektriciteitsnetwerk (slimme laadapp)
Gedurende de dag zijn er altijd momenten waarop er minder vraag is dan aanbod van stroom. Dit heet onbalans en netbeheerders willen dit ten alle tijden voorkomen. Daarom schakelen ze op de momenten van weinig vraag de gascentrales uit. Maar door precies op deze momenten van onbalans te laden, ontvang je als EV-eigenaar geld van je netbeheerder. Je houdt daarmee namelijk het stroomnetwerk in balans. Slimme laadapps kunnen dit vaak automatisch voor je regelen. Hierdoor is het soms mogelijk dat een laadbeurt je zelfs geld oplevert in plaats van geld kost.

Lees ook:
Waarom slimme laadpleinen onmisbaar zijn voor een toekomstbestendig laadnetwerk

Dynamisch laden (load balancing)
Hierbij wordt de lading van de EV aangepast aan de beschikbare energiecapaciteit of wordt hiermee de stroombelasting op het elektriciteitsnet verminderd. Het werkt door het regelmatig verdelen van de stroom die naar de auto gaat tussen verschillende fases van het elektriciteitsnet. Dit kan worden gedaan door het gebruik van slimme metertechnologie of door te communiceren met het elektriciteitsnetwerk. Dynamisch laden wordt ook wel Dynamic Load Balancing (DLB) of Local Load Balancing (LLB) genoemd.


Laadstations met verschillende snelheden
Sommige laadstations bieden verschillende snelheden waarmee je de EV kunt laden. Zo kan een snel laadstation een EV in één uur opladen, terwijl een normaal laadstation dit in vier uur doet. Snelladen (DC) is duurder dan gewoon laden (AC).

In dit artikel lees je wat de verschillen tussen laadpalen zijn.

Vehicle-to-grid (V2G) of bidirectioneel laden
Met deze technologie kunnen EV's niet alleen stroom krijgen, maar ook stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet. Hierdoor kunnen EV's fungeren als batterij voor het netwerk. Zo kunnen ze helpen bij het balanceren van de energiebalans of voor het tijdelijk leveren van stroom aan je huis. 


Wil je meer weten over bidirectioneel laden
Lees dan het artikel: Wat is bidirectioneel laden en wat kun je als autobedrijf ermee?

Meer artikelen

Wij maken gebruik van cookies 🍪 BOVAG Energie gebruikt alleen cookies die noodzakelijk zijn voor het functioneren en analyseren van de website.